arrow_drop_up arrow_drop_down

15 tips voor een fitter lijf en een mooiere huid

Ik geloof in lange termijn aanpassingen betreft voeding en lifestyle. Zo ben je (bijna) altijd in balans en voel je je blij, gezond en mooi! Als hormoontherapeut, detoxcoach en vanuit mijn persoonlijke interesse deel ik een aantal persoonlijke tips om meteen mee te beginnen.

Het gevoel dat je volledig het roer moet omgooien, maakt dat je er met bergen tegenop ziet of er wellicht niet eens aan begint. Dat is vaak niet waar een gezonde lifestyle bij mij voor staat. Een doel waarbij je toewerkt naar een gezonde lifestyle, een voedzaam voedingspatroon en lekker eten. Je zult er zoveel voordelen van hebben dat je niet meer terug zou willen naar je oude gewoontes.

Dat is de truc van een gezonde lifestyle en dat begint bij jezelf.

Fitter lijf en een gezond lichaam: 15 tips

15 tips voor een fitter lijf

Hierbij geef ik je advies om steeds meer toe te werken naar een gezonde lifestyle. Deze regels zijn geen dieet en zijn zeker niet bedoeld als slechts iets tijdelijks. Ik kan alleen nog maar toevoegen: ‘Zet ‘m op!’

Tip 1 | Vermijd suikers

Kijk op de verpakkingen om te zien waar onnodige (snelle geraffineerde) suikers in zitten, eet geen bewerkte producten zoals witbrood, witte pasta, croissants, sauzen uit pakjes en laat alle soorten snoep staan. Het eten van minder suikers zorgt voor een stabielere suikerspiegel en dat zorgt weer voor een fitter en energieker gevoel.

Daarnaast helpt het om op gewicht te blijven en ‘moodswings’ te voorkomen. Wist je dat een te hoge bloedsuikerspiegel ook kan leiden tot vroegtijdige huidveroudering? Vermijd daarom de snelle geraffineerde suikers. Zorg daarnaast dat je voldoende vezels, eiwitten en de goede vetten binnenkrijgt.

Lees ook:
Top 9 gezonde superfoods

Tip 2 | Eet minder koolhydraten

Naast eiwitten en gezonde vetten is het van belang om gezonde koolhydraten te eten. Denk daarbij aan volkoren pasta of volkoren rijst. Wees hier wel matig mee. Zeker wanneer je regelmatig sport kun je prima gezonde koolhydraten kwijt in je dieet. Denk hierbij ook eens aan zoete aardappel, peulvruchten, bananen en havermout.

Tip 3 | Eiwitten zijn essentieel

Eiwitten zijn essentieel in een gezonde lifestyle. Je krijgt veel minder snel trek en ik kies zelf altijd voor een eiwitrijk ontbijt. Op deze manier heb ik eigenlijk de hele dag minder trek. Eiwitten spelen ook een belangrijke rol bij de spieropbouw.

Zorg dus dat eiwitten onderdeel zijn van je ontbijt. Een aantal voorbeelden: (roer)ei met zalm, Griekse yoghurt met noten, havermout, eiwit/bananen pannenkoeken.

Eiwitten en de voedingsrijke bijwerking op het lichaam

Tip 4 | Eet (goede) vetten

Wees niet bang voor vet, maar kies wel de goede vetten. Ieder lichaam heeft juist vetten nodig want vet is een brandstof. Denk hierbij aan noten, avocado, vette vis olijfolie, kokosolie, bonen en eieren. Wees ook zeker niet bang voor een beetje roomboter op z’n tijd.

Bonus: eet je goede vetten (natuurlijk wel met mate) dan heb je ook sneller een ‘vol’ gevoel. Dit zorgt ervoor dat je minder snel gaat snoepen of teveel andere (minder goede) dingen eet.

Kokosolie verdient in dit rijtje wat extra aandacht. Kokosolie kan namelijk helpen om af te vallen en dan doel ik met name op het vet aanwezig rondom de buik. Het geheim zit in de middellange-keten vetzuren en die vind je niet terug in veel voeding maar dus wel in kokosolie.

Middellange-keten vetzuren worden door het lichaam als energiebron ingezet en niet als vet opgeslagen. Wees dus niet bang om kokosolie te gebruiken.

Tip 5 | Groene smoothie als ontbijt

Neem een groene smoothie als ontbijt. Zo krijg je op een makkelijke manier je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten binnen en combineer de groenten met de juiste eiwitten en vetten (kokosolie, avocado, zaden) voor een langdurig vol gevoel zodat je moeiteloos tot de lunch door kunt. Mix er wat gember doorheen zodat je meteen wakker bent en je koffie kunt laten staan.

Bonus: een groene smoothie is ook goed voor de huid.

Lees ook:
Voel jij je ook zo happy als jouw huid er goed uitziet?

Groene smoothies zijn gezond

Tip 6 | Eet glutenvrij, stop met gluten

Gluten zijn niet goed voor de darmen. Sinds ik zo min mogelijk gluten eet merk ik dat mijn energie level hoger ligt en dat mijn darmen beter hun werk kunnen doen. Ik adviseer daarom iedereen om het in ieder geval een tijdje te proberen om te zien wat voor effect het heeft op je lichaam als je glutenvrij eet.

Wel eet ik glutenvrije granen zoals quinoa, boekweit, haver of gierst.

Vervang tarwebrood door zuurdesem, rijstwafels of glutenvrij brood. En pastaliefhebbers: probeer eens de glutenvrije varianten, zoals bruine rijstpasta, boekweitpasta of quinoapasta.

Tip 7 | Vervang koemelkprodcuten

Vervang koemelkproducten door rijstemelk, amandelmelk of havermelk, liever geen sojamelk en kies daarbij voor de ongezoete variant. En vervang gewone kaas eens door geiten- of schapenkaas (maar let op: kazen zijn dikmakers).

Tip 8 | Eet fruit

Kies daarbij wel voor rood fruit, deze zit namelijk vol antioxidanten. Antioxidanten spelen een belangrijke rol in het onschadelijk maken van vrije radicalen. Fruit bevat antioxidanten maar rood fruit het meest dus kies bij voorkeur voor frambozen, besjes en ander klein rood fruit.

Fruit is gezond voor jouw lichaam

Tip 9 | Eet jezelf niet helemaal vol

Stop bij 80% vol. Eet voldoende, maar niet tot je echt vol zit.

Tip 10 | Intermitting fasting

Dit helpt om vet te verbranden en vasten gaat het opslaan van vet tegen. Intermittent fasting betekent dat je vast met tussenpozen, je eet dan bijvoorbeeld tussen 12-18 uur.

Het vasten kun je meerdere keren per week toepassen want het stimuleert de vetverbranding, groeihormonen en je word helderder. De nachturen tellen ook mee dus het is prima vol te houden. Je kunt ook als regel zetten dat je bijvoorbeeld na 6 uur ’s avonds niets meer eet tot de volgende ochtend 8 of 9 uur.

In de ‘vastperiode’ mag je wel gewoon water, zwarte koffie en (groene) thee drinken. (geen kauwgom of iets dergelijks, geen supplementen dan doorbreek je je vast)

Tip 11 | Drink veel water

Drink 2 liter water per dag, het liefst gefilterd water.

Tip 12 | Beweeg!

Beweeg en geef je groeihormonen een boost!!! Al is het maar 20 minuten per dag! Koop een paar kettle bells, een disq training van Wendy van Dijk doe ik zelf, is zeker aan te raden. Je hoeft er niet eens voor naar de sportschool en heb je wel die stok achter de deur nodig, kies je er natuurlijk voor naar de sportschool te gaan.

Geen excuses meer.

Een gezonde huid door lichaamsbeweging

Tip 13 | Geen frisdrank

Geen frisdrank; laat frisdrank staan. Zowel de suiker variant als de light variant. Aspartaam in light frisdrank kan juist een hongergevoel creëren. Kies dus liever zoals eerder gezegd voor water en groene thee.

Tip 14 | Snack gezond

Snacken is helemaal niets mis mee, mits gezond. Zelf eet ik veel rauwe groenten als tussendoortje zoals bijvoorbeeld wortel, bleekselderij en komkommer. Neem het mee naar je werk en zorg er thuis voor dat het altijd in de koelkast ligt zodat je altijd de keuze voor gezond hebt.

Tip 15 | Ga stress tegen

Stress is niet goed. Niet voor de kilo’s, niet voor je mentale gezondheid, niet voor je hormonale huishouding en niet voor je algemene gezondheid. Stress kan leiden tot emotioneel eten.

Lees ook:
Waarom stress huidveroudering veroorzaakt

Daarnaast wanneer je veel last hebt van stress zal het lichaam meer cortisol aanmaken en cortisol zorgt er voor dat het lichaam vet op gaat slaan (ook hier met name rondom de buik). Het is belangrijk om jouw manier te ontdekken om stress te verminderen; ga sporten, ademhalingstechnieken, mediteren, probeer yoga of kies een andere activiteit waar je rustig en happy van wordt om stressvolle periodes te doorbreken.

Stress tegengaan door yoga

Lees meer!

Heb je deze artikelen al gelezen:

Neem contact op met ons op!

Heb je interesse? Maak dan snel een afspraak, zodat we samen met jou kunnen kijken welke behandeling het beste bij je past.

Samen met ons team van specialisten, hebben wij het beste van cosmetische dermatologie en huidtherapie samengebracht. Je ontvangt een persoonlijk en krachtig basis plan. Een op maat en bewezen advies, helemaal afgestemd op jouw wensen en behoeften.

 

Over de schrijver
Kitty Scherff is Huidexpert, een autoriteit op het gebied van natuurlijke Anti-Aging methoden voor Huid, Haar en Lichaam! Wat begon 18 jaar geleden met enkel huidbehandelingen, is inmiddels ontwikkeld tot haar eigen Inner Health Beauty Concept. Met Trends&Lifestyle wordt er samengewerkt met de allerbeste ondernemers! De aandacht is daardoor gericht op alle aspecten van een gezonde levensstijl, zodat je het meest optimale resultaat bereikt.
Reactie plaatsen

GRATIS EBOOK: 

DIT VERTELLEN FABRIKANTEN 

JE ECHT NIET


-HET BEST BEWAARDE GEHEIM IN 

ANTI-AGING-

- Waarom je niet alle indianenverhalen moet geloven die je hoort

- Welke 12 ingrediënten je echtmoet vermijden in reinigingsmelk

- Waarom een gezonde levensstijl bijdraagt een een stralende huid

- Wat het verschil is tussen huidverzorging, huidverjonging en anti-aging.

Ebook Trends&Lifestyle
We maken gebruik van cookies