arrow_drop_up arrow_drop_down

Waarom stress huidveroudering veroorzaakt, lees onze 5 tips om dit te voorkomen!

Nog zoveel te doen: de kinderen naar de voetbal, de boodschappen voor het weekend, de hond moet naar de dierenarts.. hoe krijg je het allemaal gedaan? Stress!

Een piekmoment waarbij je stress ervaart is niet erg, maar langdurige stress is slecht voor je lichaam. En niet alleen voor je lichaam, stress veroorzaakt ook huidveroudering. Chronische stress zorgt namelijk voor meer vrije radicalen en een versnelde afbraak van je genetisch materiaal. Hierdoor vertoont je huid eerder tekenen van huidveroudering.

Steeds meer jongeren burn-out

Niet alleen de volwassenen met een stevige baan en een druk sociaal leven kampen met stressklachten, de laatste jaren komen er steeds meer berichten naar buiten dat ook jongeren al vroeg burn-out raken.

Dat is een zorgelijke ontwikkeling; jongeren ervaren zoveel prikkels om zich heen, ze leren alleen nergens hoe ze daarmee om kunnen gaan. Hier kun je als ouder ook een belangrijke rol in spelen, bijvoorbeeld door samen met je kind onze 5 tips door te nemen (zie hieronder).

Wandelen tegen stress

Stress veroorzaakt naast huidveroudering verschillende huidklachten

Door stress verandert er van alles in je lichaam. Zo wordt er meer cortisol (het stresshormoon) en adrenaline aangemaakt in je lichaam. Dit kan leiden tot:

  • Droge huid;
  • Huiduitslag;
  • Rode vlekken;
  • Pukkels (verhoogde talgproductie door cortisol);
  • Jeuk;
  • Pigmentvlekken (door verhoogd adrenalinegehalte).

En het verergert huidklachten die je al had, zoals..

  • Acne;
  • Eczeem;
  • Herpes (koortslipvirus).

Dit kun je zelf doen tegen stress: 5 tips

Stress is een onprettig gevoel en het kan allerlei huidklachten geven en ervoor zorgen dat je huid sneller veroudert. Er zijn hele boeken vol geschreven over stressmanagement, maar eigenlijk komt het allemaal op het zelfde neer: stap er uit! Met deze 5 tips doe je dat heel gemakkelijk:

  1. Ga tussen de bedrijven door een stukje buiten wandelen.

    Wandelen brengt je beide hersenhelften weer in balans en daarom voel je je na 15 minuten wandelen een stuk relaxter en evenwichtiger. Wandel heel bewust. Was dat hekje van de buren altijd al blauw geverfd? Kijk naar de bomen of je nog ergens een blaadje ziet. Bottom line: wandel met aandacht.

  1. Kies een moment dat je alleen bent en ga met je aandacht naar je ademhaling.

    Probeer dan 4 langzame tellen in te ademen, je adem vervolgens 4 langzame tellen vast te houden en dan 6 tellen uit. Doe dit een minuut of 3-5 en je zult merken dat je daarna helder en ontspannen verder kunt gaan met je werkzaamheden!

  1. Plan af en toe een lekker dagje weg.

    Een manier om ultiem te ontspannen is alle spanning van je af laten glijden in een heerlijk warme sauna.

  1. Las een mobielvrije avond of zelfs dag in.

    Heel veel van onze aandacht gaat tegenwoordig uit naar onze smartphone. En door de hele tijd naar zo’n scherm te staren, krijgen onze hersenen nooit rust. Even Facebooken kan heel ontspannen aanvoelen, de vraag is alleen of het je ook oplaadt.

    Een avondje of dagje rust doet wonderen! Je zult merken: als je een dag later weer boven water komt, heb je echt niet veel gemist.

Jongeren met burnout

De laatste tip zal je misschien niet gauw in verband brengen als midden tegen stress, maar misschien is hij wel het meest effectief:

  1. Knuffelen!

    Knuffelen maakt het hormoon oxytocine in je lichaam vrij, dit geeft een gevoel van geluk, plezier en verbinding. Het middel tegen stess! En heb je geen partner? De hond, de kat of een lieve vriend of vriendin knuffelen is ook fijn!

Het klinkt tegenstrijdig, soms moet je dus juist wat doen om uit die stress te kunnen stappen

Je hebt namelijk gauw de neiging om op de bank te ploffen: ‘ik doe niks meer vandaag’. Toch is het zo dat juist dan er uitstappen om je rondje te wandelen, bewust te ademen of een flinke knuffelpartij in te lassen je stressniveau aanzienlijk doet dalen.

Lees meer!

Heb je deze artikelen al gelezen:

Neem contact op met ons op!

Heb je interesse? Maak dan snel een afspraak, zodat we samen met jou kunnen kijken welke behandeling het beste bij je past.

Samen met ons team van specialisten, hebben wij het beste van cosmetische dermatologie en huidtherapie samengebracht. Je ontvangt een persoonlijk en krachtig basis plan. Een op maat en bewezen advies, helemaal afgestemd op jouw wensen en behoeften.

 

Over de schrijver
Kitty Scherff is Huidexpert, een autoriteit op het gebied van natuurlijke Anti-Aging methoden voor Huid, Haar en Lichaam! Wat begon 18 jaar geleden met enkel huidbehandelingen, is inmiddels ontwikkeld tot haar eigen Inner Health Beauty Concept. Met Trends&Lifestyle wordt er samengewerkt met de allerbeste ondernemers! De aandacht is daardoor gericht op alle aspecten van een gezonde levensstijl, zodat je het meest optimale resultaat bereikt.
Reactie plaatsen

GRATIS EBOOK: 

DIT VERTELLEN FABRIKANTEN 

JE ECHT NIET


-HET BEST BEWAARDE GEHEIM IN 

ANTI-AGING-

- Waarom je niet alle indianenverhalen moet geloven die je hoort

- Welke 12 ingrediënten je echtmoet vermijden in reinigingsmelk

- Waarom een gezonde levensstijl bijdraagt een een stralende huid

- Wat het verschil is tussen huidverzorging, huidverjonging en anti-aging.

Ebook Trends&Lifestyle
We maken gebruik van cookies